Συνολικές προβολές σελίδας

Η ανασύσταση της Λίμνης Κάρλας και οι επιπτώσεις της στο φυσικό περιβάλλον και τη ζωή των κατοίκων

Υπεύθυνοι Καθηγητές: Χονδρονάσιος Χαρίλαος
Βασιλούλη Ευανθία




Το Γυμνάσιο Καλαμακίου στα πλαίσια του προγράμματος της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης « Η ανασύσταση της λίμνης Κάρλας και οι συνέπιες της στο φυσικό περιβάλλον και τη ζωή των κατοίκων » πραγματοποίησε μια σειρά από δραστηριότητες που ως στόχο έχουν την πληροφόρηση και ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα περιβάλλοντος αλλά κυρίως τη λίμνη Κάρλα .
Επιμέρους στόχος του προγράμματος μας ήταν η δραστηριοποίηση των μαθητών μας και η αναζήτηση από μέρος τους πληροφορίες σχετικές με την ιστορία της λίμνης (παλαιότερη και πρόσφατη ), την ονομασία της , την κατασκευή της , τη βιο-ποικιλότητα της κ.λ.π.
Σημαντικό μέρος της αποστολής τους ήταν η καταγραφή και συγκέντρωση στοιχείων και σ αυτό πολύτιμη υπήρξε η βοήθεια των μεγαλύτερων και κυρίως των ηλικιωμένων μελών των οικογενειών των μαθητών, και των αναμνήσεων που φέρουν από την εποχή πριν την αποξήρανση, τα οφέλη , αλλά και τα προβλήματα που πιθανόν έχουν αιτία την ύπαρξη της λίμνης τόσο στο παρελθών όσο και σήμερα.



Έτσι ξεκίνησε λοιπόν ξεκίνησε η αναζήτηση πληροφοριών σχετικών με την ιστορία της λίμνης , τον τρόπο δημιουργίας της ( τόσο της φυσικής παλαιάς , αλλά και της σύγχρονης τεχνητής ) την προέλευση του ονόματος της , την πρόσφατη ιστορία της , το χρονικό της αποξήρανσης της αλλά και της ανακατασκευής της .
Στην πορεία των ερευνών είχαμε την τύχη να γνωρίσουνε επιστήμονες με πολύ ειδικές γνώσεις πάνω στο θέμα αλλά να ανασύρουμε και να καταγράψουμε τις μνήμες ανθρώπων που γνώρισαν τη λίμνη πριν την αποξήρανση της και έζησαν για δεκαετίες τις συνέπειες αυτής της ενέργειας.
Το σπουδαίο έργο της ανασύστασης της δημιούργησε νέες συνθήκες για την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής αλλά σε πολλές περιπτώσεις έφερε τους κατοίκους αντιμέτωπους με καινούρια προβλήματα.
Πρώτος σταθμός της ερευνάς μας λοιπόν ήταν η Παλαιόσκαλα ο παραλίμνιος αρχαιολογικός χώρος που απέχει μόλις μερικές εκατοντάδες μέτρα από το σχολείο μας .



Σύμφωνα με το υπεύθυνο αρχαιολόγο της ανασκαφείς κ. Τουφεξή Γεώργιο o ο οποίος σε διάλεξη που έκανε στους μαθητές του σχολείου μας, αφού αναφέρθηκε στη Μυθολογία και τη γεωλογική ιστορία της περιοχής, είπε ότι πρόκειται για οικισμό της Τελικής Νεολιθικής Εποχής και ότι πολλά σημαντικά ευρήματα μαρτυρούν την πανάρχαια σχέση του ανθρώπου με τη λίμνη και την εξάρτηση του από το υγρό στοιχείο.



Σύμφωνα πάντα με τον κ. Τουφεξή στον προϊστορικό οικισμό που βρισκόταν κοντά στις όχθες της λίμνης, βρέθηκαν πολλά σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα και το Υπουργείο Πολιτισμού αποφάσισε την στερέωση και συντήρηση των πιο ευπαθών αρχιτεκτονικών λειψάνων προκειμένου ο χώρος να αναδειχθεί και να τύχει βεβαίως της δέουσας σημασίας από το φορέα διαχείρισης της Κάρλας.
Επόμενο βήμα μας για την ενημέρωση των μαθητών του προγράμματος μας ήταν η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση τους για θέματα σχετικά με το περιβάλλον και τη σπουδαιότητα των υδροβιότοπων.
Για το λόγω αυτό στις 17.2.2010 έγινε η επίσκεψη μας στο ΚΠΕ Καστοριάς ένα από τα πιο σημαντικά και εμπεριστατωμένα περιβαλλοντικά κέντρα , όπου ενημερωθήκαμε
Α. για το Κέντρο και τις δραστηριότητες του
Β. για τους διαφόρους τύπους λιμνών και τη γεωλογική τους προέλευση
Γ. για την βιο-ποικιλότητα στη λίμνη
Δ. για τα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη των κατοίκων της γύρω περιοχής
Επιστέψαμε λοιπών γεμάτοι ενθουσιασμό και με ενδιαφέρων ξεκινήσαμε τη μελέτη της δικιάς μας λίμνης της Κάρλας, και για την ακρίβεια της τεχνητής λίμνης η αλλιώς Ταμιευτήρα της Κάρλας.
Η πολύ πλούσια σε βροχοπτώσεις χρονιά μας εμφάνισε εκτός από το μεγαλείο του υγρού στοιχείου το οποίο κάλυψε σε μικρό χρονικό διάστημα όλη σχεδόν την έκταση του έργου (περίπου 38.000 στρέμματα) ενώ έφερε στην επιφάνεια προβλήματα, που έχουν ως αιτία κάποια από τα βασικά τεχνικά έργα που έχουν προβλεφθεί, εκκρεμεί ωστόσο η ολοκλήρωση τους και αυτό δημιουργεί πρόσθετα προβλήματα στους κατοίκους που δραστηριοποιούνται στον αγροτικό τομέα αλλά και για το ίδιο το έργο θεωρούνται απαραίτητα και αναγκαία προκειμένου η ανασύστασης της λίμνης να είναι έργο βιώσιμο και να μπορεί ανταποκριθεί στις προσδοκίες των κατοίκων της περιοχής.
Έτσι ξεκινήσαμε μια έρευνα που κύριος στόχος ήταν :
Α. ο τρόπος και οι συνθήκες δημιουργίας της
Β. η σπουδαιότητα της ως υγροβιότοπος από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας
Γ. τα αίτια της αποξήρανσης της και οι συνέπειες
Δ. η ανασύσταση της λίμνης και σύγχρονα προβλήματα



Πολύτιμη βοήθεια και ιδέα για την πραγματοποίηση μιας πολύ όμορφης εκδήλωσης
μας έδωσε «ο σεισμογράφος» που έχει εγκαταστήσει στο εργαστήριο Φυσικής του σχολείου μας το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης αλλά και σε άλλα σχολεία περιμετρικά της λίμνης όπως στα Κανάλια, το Βελεστίνο το Νέο Περιβόλι
και βεβαίως σε άλλες περιοχές της Θεσσαλίας .
Για το λόγω αυτό το σχολείο μας επισκέπτεται τακτικά (τουλάχιστον μία φορά το μήνα ) ο καθηγητής Γεωλογίας του Α. Π. Θεσσαλονίκης κ. Καρακώστας Αθανάσιος ο οποίος συλλέγει τα δεδομένα που καταγράφουν τα ειδικά μηχανήματα σχετικά με τη σεισμική δραστηριότητα της περιοχής και στη συνέχει όλα αυτά τα δεδομένα μελετώνται και αναλύονται συστηματικά προκειμένου να εξαχθούν συμπεράσματα
για τη σεισμική συμπεριφορά τη συμπεριφορά της του υπεδάφους της περιοχής της λίμνης, αλλά και της λεκάνης της Θεσσαλίας γενικότερα..
Τον κ. Καρακώστα καλέσαμε λοιπόν να μας κάνει μια ενημέρωση σχετικά με το φαινόμενο των σεισμών και πως αυτό εκδηλώνεται στην περιοχή.



Έτσι λοιπόν στις 23.3.2010 και στο Πνευματικό Κέντρο της Ενορίας Καλαμακίου έδωσε μία διάλεξη σε μαθητές και κατοίκους της περιοχής , ενώ στην εκδήλωση παραβρέθηκαν οι δήμαρχοι Κάρλας , Πλατυκάμπου , εκπρόσωποι των δήμων Κιλελέρ και Αγιάς, σχολικοί σύμβουλοι, ο υπεύθυνος του Γρ.Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Λάρισας , εκπρόσωπος της μητρόπολης Δημητριάδος κ.α.
Στην πολύ πλούσια ομιλία του κ. Καρακώστας ανέπτυξε τα εξής :
Α. Το φαινόμενο των παγκοσμίως , οι αιτίες που προκαλούν τους σεισμούς και
ποιες είναι οι κυριότερες μορφές του φαινόμενου
Β. Το φαινόμενο των σεισμών στην Ελλάδα και τη Θεσσαλία
Γ. Γεωλογική προέλευση της λεκάνης της Θεσσαλίας και η δημιουργία της
λίμνης
Δ. Η αποξήρανση της και οι συνέπειές της στο φυσικό περιβάλλον και τη ζωή
των κατοίκων
Ε. Η υπεράντληση των υπόγειων υδάτων και το φαινόμενο των επιφανειακών
ρηγμάτων
ΣΤ. Η ανασύσταση της λίμνης και η επίδραση της στη σεισμική συμπεριφορά
της περιοχής
Μετά το τέλος της ομιλίας του ακολούθησε συζήτηση με τους μαθητές και τους κατοίκους . Στο κυρίαρχο ερώτημα για το αν η λίμνη θα επηρεάσει τη σεισμική δραστηριότητα της ήταν καθησυχαστικός, και πως η παρουσία του νερού στον πυθμένα της θα εμποδίσει την εξάπλωση των ρηγμάτων καθώς ο υδροφόρος ορίζοντας θα εμπλουτιστεί και το φαινόμενο θα υποχωρήσει .

Αξίζει να σημειωθεί ότι καθ όλη τη διάρκεια του προγράμματος οι μαθητές του σχολείου μας πραγματοποίησαν έρευνα δημοσιογραφικού τύπου συλλέγοντας όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες σχετικές γεγονότα που είχαν ως αντικείμενο τη λίμνη .
Μέσα από τα κείμενα των άρθρων που δημοσιεύθηκαν κατά καιρούς σε τοπικές εφημερίδες της Λάρισας και της Μαγνησίας και αφορούν ειδήσεις σχετικές με τον ταμιευτήρα της Κάρλας και τα υπόλοιπα τεχνικά έργα που σχετίζονται με αυτόν αναδεικνύονται τα προβλήματα που προκύπτουν από την Παρουσία είτε από την Απουσία κάποιων τεχνικών έργων ώστε το έργο της ανασύστασης να λειτουργήσει κανονικά όπως προβλέπουν οι μελέτες που έχουν κατά καιρούς πραγματοποιηθεί.
Άλλη μια παράμετρος της έρευνα που πραγματοποίησαν οι μαθητές μας είναι η καταγραφή των αναμνήσεων και των απόψεων των κατοίκων της περιοχής
από την εποχή πριν την αποξήρανση ως τις μέρες μας.

Επίσης ζητήσαμε από τις Δημάρχους των οποίων οι Δήμοι άπτονται των ορίων της περιμέτρου της λίμνης και των άλλων τεχνικών έργων να μας καταθέσουν τις απόψεις και τον οραματισμό τους σχετικά με την πλήρη αξιοποίηση του έργου και με μεγάλη μας χαρά είδαμε πως υπάρχει ταύτιση απόψεων τόσο στον τρόπο διαχείρισης του έργου αλλά και σε έργα που εκκρεμούν και είναι άμεσης προτεραιότητας.
Συνοψίζοντας και σχολιάζοντας τις απαντήσεις των κατοίκων και των δημάρχων στα ερωτηματολόγια που τους δοθήκαν καταλήξαμε στην παρακάτω ομαδοποίηση και ιεράρχηση των απαντήσεων ανάλογα με τις προτεραιότητες που για την ανάδειξη
το μέλλον της λίμνης.
Έτσι κάνοντας έκλυση στην πολιτεία ως οι πολίτες που βιώσαν και εξακολουθούν να βιώνουν τις συνέπειες από την αποξήρανση αλλά ακόμη και από την ημιτελή ανασύσταση της ελπίζουμε ότι :
Α. Τα υπόλοιπα έργα του δικτύου αποστράγγισης και άρδευσης θα ολοκληρωθούν
προκειμένου η λίμνη να γεμίσει άμεσα και ανέξοδα με νερό ώστε να
λειτουργήσει το μεγάλο αυτό έργο όπως προβλέπουν οι μελέτες .
Β. Η παρουσία του νερού στη λίμνη θα προασπίσει την περιοχή από εκτεταμένες
φυσικές καταστροφές όπως σεισμοί , επιφανειακά ρήγματα , ερημοποίηση κ.τ.λ.
Γ. Αποκατάσταση και επαναφορά του τοπικού οικοσυστήματος , εμπλουτισμός του
υπόγειου υδροφόρου ορίζοντα και βελτίωση του μικροκλίματος με περισσότερες
βροχοπτώσεις.
Δ. Βελτίωση της αγροτικής οικονομίας και μείωση του κόστους παραγωγής λόγω
του εμπλουτισμού με υγρασία του εδάφους και ελάττωση των αρδεύσεων κατά
το καλοκαίρι
Ε. Ανάπτυξη της περιοχής λόγω του οικο-τουρισμού και των άλλων συναφών
δραστηριοτήτων που θα μπορέσουν να αναπτυχθούν στην περιοχή όπως αλιεία,
Ναυταθλητικές εγκαταστάσεις, διαδρομές περιπάτου , ποδηλάτου κ.τ.λ.



Τελευταία δραστηριότητα της ομάδας ήταν η επίσκεψη μας στην ίδια τη λίμνη και το Μουσείο Λιμναίου που βρίσκεται στα Κανάλια Μαγνησίας. Το μουσείο ιδρύθηκε από το ΚΕΝΤΡΟ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΛΕΤΗ &ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ & ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ ΣΤΗ ΛΙΜΝΗ ΒΟΙΒΗ’Ι’ΔΑ - ΚΑΡΛΑ (ΚΕ.Μ.Ε.ΒΟ)
Η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στις 5.5.2010 και στα Κανάλια μας περίμενε ο κ. Γκανάτσιος Σωτήρης ο οποίος είναι από τα ιδρυτικά μέλη του κέντρου και μελετητής της ιστορίας της λίμνης .
Αρχικά η περιήγηση μας ξεκίνησε με ενημέρωση για το χρονικό της αποξήρανσης και της ανασύστασης της παρατηρώντας τη λίμνη από μία θέση με αυξημένο υψόμετρο πάω από τον οικισμό των Καναλίων προκειμένου οι μαθητές να έχουν πανοραμική εικόνα της λίμνης και Θεσσαλικής πεδιάδας.
Στη συνέχεια ακολούθησε περιήγηση περιμετρικά του έργου όπου στο σημείο του θυροφράγματος έγινε μία λεπτομερή ενημέρωση από τον κ. Γκανάτσιο για την κατασκευή του έργου και την έξοδο των νερών της λίμνης στον Παγασιτικό.



Ακολούθησε η επίσκεψη στο Μουσείο όπου οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν εκθέματα όπως σπάνιες φωτογραφίες των από τα αρχεία των Δ. Λέτσιου και Τ. Τλούπα, Βάρκες και σύνεργα των Αλιέων από την εποχή όπου η αλιεία άκμαζε στην περιοχή , αντίγραφα των παραπηγμάτων που χρησίμευαν ως κατοικίες των ψαράδων εντός της λίμνης.



Πολύ μεγάλο ενδιαφέρον βεβαίως προκάλεσε το οπτικοαουστικό υλικό που προβλήθηκε στην αίθουσα του Μουσείου σχετικά με:
A. Με την ιστορία της λίμνης και το όνομα λίμνης
B. Για τον τρόπο σχηματισμού ( φυσικής και τεχνητής )
Γ. Για την τοπική πανίδα και χλωρίδα και την εξάρτηση τους από το νερό
Δ. Για τα ψάρια και τις μορφές ζωής εντός και γύρω από τη λίμνη
Ε. Για την αλιεία , τον τρόπο ψαρέματος και τις συνθήκες διαβίωσης των
ψαράδων στου χαρακτηριστικούς οικισμούς εντός της λίμνης.
ΣΤ. Για τις επιπτώσεις στο φυσικό περιβάλλον αλλά και τη ζωή των κατοίκων
από την αποξήρανση



Τέλος ακολούθησε διάλογος και ο ομιλητής απάντησε στις ερωτήσεις των μαθητών.



Εκπαιδευτική επίσκεψη στη Καστοριά

Εκπαιδευτικές επισκέψεις στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) και τη βυζαντινή Ιερά Μονή Παναγίας Μαυριώτισσας στη πόλη της Καστοριάς πραγματοποίησαν οι μαθητές του Γυμνασίου Καλαμακίου Λάρισας, στο πλαίσιο υλοποίησης προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που υλοποιεί το σχολείο κατά τη τρέχουσα χρονιά και συγκεκριμένα των προγραμμάτων «Η ανασύσταση της λίμνης Κάρλα» και «Οικολογική Θεολογία: Οι θρησκείες για το περιβάλλον»

Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν στο Κ.Π.Ε. για τη λίμνη της Καστοριάς, την ιστορία της, το πόσο επηρεάζει το φυσικό περιβάλλον της περιοχής και τη ζωή των κατοίκων και στη Μονή της Παναγίας Μαυριώτισσας, που είναι κτισμένη σε δασώδη περιοχή ιδιαίτερου φυσικού κάλλους πλάϊ στη λίμνη, να διαπιστώσουν το σεβασμό που τρέφουν για το φυσικό περιβάλλον οι μοναχοί της Ορθόδοξης Εκκλησίας.

Τους μαθητές συνόδευσαν οι καθηγητές του σχολείου κ.κ. Χάρης Ανδρεόπουλος, Χάρης Χονδρονάσιος και Εύη Βασιλούλη.



Ρεπορτάζ για την ομιλία - παρουσίαση του καθηγητή σεισμολογίας του Α.Π.Θ. κ. Βασιλείου Καρακώστα, στο Καλαμάκι, από τον συνάδελφο και δημοσιογράφο κ. Χάρη Ανδρεόπουλο στην Εφημερίδα "Ελευθερία":

«Δεν περιμένουμε σεισμό στη Θεσσαλία….»

* Η πτώση στάθμης του υπόγειου υδροφορέα εξ αιτίας της υπεράντλησης υδάτων αιτία πρόκλησης των ρηγμάτων στη περιοχή της Κάρλας – Θα βοηθήσει στην «επούλωση» των «πληγών» η επανασύσταση της λίμνης

Tην εκτίμηση ότι στη θεσσαλική περιφέρεια δεν αναμένεται για το προσεχές διάστημα κάποιος δυνατός σεισμός εξέφρασε ο καθηγητής σεισμολογίας του τμήματος Γεωλογίας του ΑΠΘ κ. Βασίλειος Καρακώστας, μιλώντας σε επιστημονική εκδήλωσξ που διοργάνωσε το Γυμνάσιο Καλαμακίου, στο πλαίσιο της υλοποίησης περιβαλλοντικού προγράμματος για τη σεισμικότητα στη περιοχή της λίμνης Κάρλας.

Κατά την ομιλία του, η οποία πραγματοποιήθηκε στο πνευματικό κέντρο της ενορίας Καλαμακίου, ο κ. Καρακώστας αναφερόμενος σε επιστημονικά δεδομένα επεσήμανε ότι η σεισμική δραστηριότητα στην ευρύτερη θεσσαλική περιοχή έχει εξαντληθεί στη διάρκεια του 20ου αιώνα, καθώς από τις αρχές του 20ου αιώνα και για διάρκεια 76 ετών και μέχρι τον σεισμό του 1980, στη περιοχή παρατηρήθηκε έντονη σεισμική διέγερση και εκδηλώθηκε στη χρονική αυτή περιόδο μεγάλη, σε στατιστικό μέγεθος, σεισμική δραστηριότητα, γεγονός που μας κάνει να πιστεύουμε ότι έχει «εξαντληθεί» μεγάλη ποσότητα σεισμικής ενέργειας και άρα για το επόμενο χρονικό διάστημα δεν περιμένουμε κάποιο μεγάλο σεισμό τη Θεσσαλία. Υπογράμμισε, πάντως, ο κ. Καρακώστας ότι μιλάει με βάση τα επιστημονικά δεδομένα, βάσει των οποίων μπορούν να γίνουν κάποιες εκτιμήσεις, αλλά σε καμμιά περίπτωση πρόγνωση για το αν θα γίνει ή δεν θα γίνει σεισμός. «Μπορεί κάποιοι να βγαίνουν στα ΜΜΕ και να λένε ότι θέλουν, αλλά η επιστήμη αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να κάνει πρόγνωση λέγοντας, πχ. ότι στη τάδε του μηνός θα γίνει υψηλός σεισμός, πρέπει να βγουν οι πολίτες από τα σπίτια τους… Αυτά τα πράγματα είναι αστεία…», είπε ο κ. Καρακώστας ασκώντας εμμέσως δριμεία κριτική σε συναδέλφους του οι οποίοι από των «παραθύρων» της ΤV αρέσκονται να κινδυνολογούν αναφερόμενοι σε «πιθανούς» και «ενδεχόμενους» σεισμούς, καλλιεργώντας έτσι κλίμα ανησυχίας στους πολίτες.

ΣΕΙΣΜΟΓΡΑΦΟΙ ΕΝ ΛΑΡΙΣΗ

Σημειωτέον ότι ο κ. Καρακώστας παρακολουθεί τη σεισμική συμπεριφορά της περιοχής μέσω σεισμογράφου που έχει εγκαταστήσει – στο πλαίσιο ερευνητικού προγράμματος του ΑΠΘ - στο εργαστήριο Φυσικής του Γυμνασίου Καλαμακίου, ενώ παρόμοιοι σεισμογράφοι είναι εγκατεστημένοι και στις περιοχές του Νέου Περιβολίου Λάρισας, Αγ. Τριάδος, Αγ. Γεωργίου Φαρσάλων, Καναλίων, Βελεστίνου Μαγνησίας, κ.α.

Ο κ. Καρακώστας δίνοντας μια συνοπτική εικόνα για τη χώρα μας είπε ότι η Ελλάδα σε γενικές γραμμές μπορεί να χαρακτηρισθεί ως περιοχή υψηλής σεισμικότητας, σε καμμιά περίπτωση, όμως δεν μπορεί να συγκριθεί με περιοχής όπως της Λατινικής Αμερικής, όπως π.χ. της Χιλής, όπου πρόσφατα σημειώθηκε σεισμός εντάσεως 8,8 βαθμών της κλίμακας ρίχτερ. Στη χώρα μας, επεσήμανε ο ομιλητής, ο «σεισμός σχεδιασμού» (η αναμενόμενη υψηλή ένταση) κυμαίνεται από 6,5 έως 7 βαθμούς της κλίμακας ρίχτερ, ενώ στις περιοχές λίαν υψηλής σεισμικότητας ενέταξε τα Ιόνια νησία, τη Ζάκυνθο και τη δυτική Κρήτη.

ΓΙΑ ΤΑ ΡΗΓΜΑΤΑ

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο πανεπιστημιακός καθηγητής και στα ρήγματα που παρατηρούνται εδώ και αρκετά χρόνια στα εδάφη της περιοχής Κάρλας αποδίδοντας την εμφάνισή τους στην υπεράντληση των υδάτων, γεγονός που, όπως εξήγησε, επιφέρει πτώση στάθμης του υπόγειου υδροφορέα με συνέπεια την μεταβολή των μηχανικών ιδιοτήτων του εδάφους και τελικό αποτέλεσμα την πρόκληση ρηγμάτων, χωρίς να αποκλείσει πάντως το ενδεχόμενο να υπάρχουν και τεκτονικές, δηλαδή σεισμολογικής φύσης αιτίες, για τη δημιουργία τους. Η επανασύσταση της λίμνης Κάρλας είπε ότι θα συντελέσει θετικά καθώς ανεβάζοντας εκ νέου τη στάθμη του υπόγειου υδροφορέα της περιοχής θα βοηθήσει να επουλωθούν οι «πληγές» (ρήγματα).

Σημειώνεται ότι η εκδήλωση ήταν ενταγμένη στο περιβαλλοντικό πρόγραμμα
«Η ανασύσταση της λίμνης Κάρλας» που υλοποιούν οι εκπαιδευτικοί Χάρης Χονδρονάσιος (συντονιστής) και Εύη Βασιλούλη, ενώ αντίστοιχο πρόγραμμα με θέμα «Οικολογική Θεολογία: Οι θρησκείες για το περιβάλλον» το οποίο ευρίσκεται σε εξέλιξη και πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Ανατολής Αγιάς, υλοποιούν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου κ.κ. Χάρης Ανδρεόπουλος (συντονιστής) και Φανή Γαρουφαλιά.

* Στη εκδήλωση για τη σεισμικότητα της περιοχής, η οποία πραγματοποιήθηκε τη περασμένη Πέμπτη, τον πανεπιστημιακό καθηγητή προσεφώνησε ο διευθυντής του Γυμνασίου κ. Δημοσθένης Κατέρης, ενώ παραβρέθηκαν εκ μέρους της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος ο αρχιερατικός επίτροπος Αγιάς, αρχιμ. π. Νεκτάριος Δρόσος, οι δήμαρχοι Πλατυκάμπου κ. Αλεξ. Χονδρονάσιος, Κάρλας κ. Αθαν. Παπαδήμας, η πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Αγίας κ. Σοφία Σοφολόγη, οι σχολικοί σύμβουλοι κ.κ. Χρ. Ντάμπλιας (φιλολόγων) και Αθαν. Τριανταφύλλου (μαθηματικών), ο υπεύθυνος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης της ΔΔΕ ν. Λάρισας κ. Λεων. Τέλιος, άλλοι εκπρόσωποι τοπικών αρχών και φορέων και, φυσικά, οι μαθητές του σχολείου και οι γονείς τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια: